زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

سیدحسین مدرسی طباطبایی





«سید حسین مدرسی طباطبایی» در قم متولد شد. وی در حوزه علمیه تحصیل کرد و در دانشگاه نیز ادامه تحصیل داد و اکنون در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌کند.


۱ - معرفی اجمالی



«سید حسین مدرسی طباطبایی» در قم به دنیا آمد. پس از تحصیلات جدید، به حوزه علمیه پیوست. سطوح عالی فقه و اصول را نزد آقایان فاضل لنکرانی، حسین نوری، یوسف صانعی و مرحوم سلطانی، و متون فلسفی را خدمت آقایان محمدی گیلانی، جوادی آملی، محمد شاه آبادی و مرحوم مرتضی مطهری فرا گرفت. خارج فقه و اصول را عمدتا در محضر مرحوم آیت‌الله مرتضی حایری (ده سال) و مرحوم آیت‌الله سید محمد محقق داماد (یک سال) شاگردی کرد. همزمان به تدریس متون درسی رایج در حوزه نیز می‌پرداخت که تا سطوح عالی ادامه یافت. از سال ۱۳۵۵ ش متناوبا و از سال ۱۳۵۸ ش مستمرا برای ادامه تحصیلات جدید در انگلستان به سر برد.

۲ - فعالیت‌ها



در سال ۱۳۶۱ دور دکترای خود را در دانشگاه آکسفورد به پایان برد و تدریس در دانشگاه پرینستون امریکا را آغاز کرد که از آن زمان تاکنون در همان جا مقیم و عهده دار کرسی آن دانشگاه است. او همزمان در دانشکده مطالعات بین المللی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک (از سال ۱۳۶۲) و در کالج سنت انتونی دانشگاه آکسفورد (از سال ۱۳۶۶) نیز عهده دار کرسی مهدی (کلمبیا) و گلستانه (آکسفورد) است. جز این، در چند سال گذشته، هفته‌ای یک روز نیز به عنوان استاد مدعو، به تناوب در دانشکد حقوق دانشگاه ییل یا هاروارد حضور داشته است.

۳ - فعالیت‌های نگارشی



در زمینه نگارش، از اوان نوجوانی، در اواسط دهه چهل، به نوشتن مقالات اجتماعی و سپس مذهبی در روزنامه‌ها و مجلات مذهبی (مانند مجله مکتب اسلام) می‌پرداخت که سپس با پژوهش‌های تاریخی در مجلات ادبی تهران (مانند ماهنامه‌های وحید و بررسی‌های تاریخی) ادامه داد. در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵ ش شماری کتاب در مورد پیشینه تاریخی شهر قم و اسناد تاریخی، تحت عنوان تربت پاکان به چاپ رسانید. در سالیان اخیر، تحقیقات و نوشته‌های اسلامی او در دو زمینه حقوق اسلامی و تاریخ تشیع متمرکز بوده که از آن میان، این کتاب‌ها به فارسی درآمده است:
۱. زمین در فقه اسلامی، دو جلد.
۲. مقدمه‌ای بر فقه شیعه.
۳. مکتب در فرایند تکامل.
۴. میراث مکتوب شیعه از سه قرن نخستین هجری.

۴ - عناوین مرتبط



برگی از تاریخ قزوین‌ (کتاب)

۵ - منبع



نرم افزار جغرافیای جهان اسلام، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.